#ВчимосяВдома Поради від ЮНІСЕФ

Можливо, через вимушене перебування вдома ви зіткнулися з численними питаннями, що потребують нових рішень. Наприклад, як і чим зайняти дитину під час карантину? Як сприяти її розвитку, не маючи професійних навичок вихователя? І багато інших питань.

Карантин триває, і наразі лише ви можете надати підтримку своїй дитині. Ваше ставлення до дитини в цей період передбачає ще більше підтримки та спокою, ніж зазвичай.

ЮНІСЕФ Україна підтримує глобальну комунікаційну кампанію «15 днів #ВчимосяВдома (#LearningAtHome)»  з навчання та розвитку вдома дітей дошкільного віку під час карантину через COVID-19.

Пропонуємо декілька цікавих ігор та занять, які урізноманітнять перебування дитини вдома. Ми також прагнемо підтримати вашу батьківську компетентність, акцентуючи увагу на навичках і вміннях, які розвиватимуть ваші діти. Ці життєво важливі навички й уміння розвиваються під час гри, спілкування, спільної діяльності, коли ви разом щось досліджуєте або читаєте книжку. Коли ви щось робите разом з дитиною, ви допомагаєте їй пізнавати себе і світ, сприяєте емоційному й фізичному здоров’ю, розвитку мовлення, критичному мисленню.

Прості вправи – а скільки задоволення ви подаруєте собі й своїй дитині. Залишайтеся вдома!

День 1

Рухливі ігри з дітьми, навіть удома

Іграм дітей на свіжому повітрі можуть завадити погана погода та стан навколишнього середовища, не кажучи вже про спалах коронавірусу. Але не хвилюйтеся: ми все одно можемо погратися з дітьми в приміщенні, підживлюючи їхню енергію протягом тривалого перебування вдома!

Павутиння

Десь у будинку (наприклад, між меблями, під обіднім столом чи в передпокої) збудуйте павутину з вовняної пряжі. Ідея гри полягає в тому, щоб дитина пробиралася крізь «павутину», не торкаючись її.

Фото: Divulgação/FS

Інші ідеї рухливих і веселих ігор

  1. Танці під музику. Увімкніть музику та кружляйте під неї з немовлям на руках або разом зі старшою дитиною.
  2. Кидання шкарпеток. Підготуйте чисті шкарпетки й кошик як ціль. З певної відстані намагайтеся поцілити скрученими в кульку шкарпетками в кошик якнайбільше разів.
  3. Стрибки жабки. Стрибайте на неслизьких поверхнях, розмістивши кілька рушників як перешкоди. Ви також можете показати дітям, як зімітувати інших тварин, що плигають: кроликів, кенгуру тощо.

Ці заняття сприяють розвитку таких навичок і вмінь: соціальна взаємодія (дитина – дорослий); орієнтація в просторі, керування власним тілом; велика та дрібна моторики; вміння знаходити рішення, зокрема в партнерстві з дорослим; навички активного спілкування: ставити запитання та давати відповіді; математичні вміння: рахувати, порівнювати більше/менше; розвиток емоційного інтелекту; формування позитивної самооцінки (Я-концепції).

День 2

Приготування їжі разом з дітьми

Чи ви знали, що у приготування їжі разом з дітьми є чимало переваг? Це і соціально-емоційний розвиток, і розвиток мови й когнітивних здібностей, і фізичний розвиток дитини. Простими куховарськими завданнями для ваших малюків можуть бути: перемішати суміш для млинців, помити овочі чи накрити на стіл. Діти із задоволенням готують їжу разом з батьками. Ви також можете навчити дітей деяких основних правил приготування їжі, наприклад, вживати тільки ретельно приготовлену їжу й пити кип’ячену воду.

Фото: http://www.egemenlik.com.tr/

Ці заняття сприяють розвитку таких навичок і вмінь: гігієнічні навички, формування поняття «здорове харчування»; дрібна моторика; вміння слухати інших; вміння дотримуватися правил (послідовність дій, дотримання часових меж, гігієна); робити вибір й аргументувати його (наприклад: чому ти вибрав/вибрала саме це яблуко для салату); вміння визначати/порівнювати властивості різних предметів: як продуктів харчування, так і засобів (ніж з металу, чашка зі скла…); розвиток емоційного інтелекту.

День 3

Вигадування та переказ історій разом з дитиною. «Напишіть» книжку

Згадайте ситуацію, що дуже насмішила вашу дитину – щось цікаве й веселе, що трапилося у вашій родині. Ідея полягає в тому, щоб зробити книжечку, в якій буде викладена ця історія. Для виготовлення книжки вам знадобляться відповідні матеріали для сторінок; дитина може сама намалювати ілюстрації або вибрати картинки зі старих журналів, а також прикрасити обкладинку. Крім того, якщо дитина вже вміє писати, вона може підписати зображення у форматі ілюстрованої казки.

Фото: https://www.artistshelpingchildren.org/

Ці заняття сприяють розвитку таких навичок і вмінь: творчі здібності, формування почуття краси; сенсорні й математичні навички: колір, форма, розташування на площині тощо; дрібна моторика; пізнавальні здібності; вміння створювати власні історії та розповідати їх, зокрема креативно мислити, відстоювати свою думку; мовлення, збагачення активного словника; розвиток емоційного інтелекту; формування позитивної самооцінки (Я-концепції).

День 4

Пошук скарбів удома

Підготуйте набір підказок для організації пошуку скарбів у будинку. Підказками можуть слугувати дотепні запитання, що спонукатимуть дітей шукати в будинку різні куточки й речі, про призначення яких вони й не здогадувалися. Скарбом може бути улюблена страва дитини або «сертифікат» на якусь цікаву діяльність.

Фото: footbik.ua

Що стосується молодших дітей, то ви можете сховати окремі літери, зібравши які вони зможуть скласти слова.

Це заняття сприяє розвитку таких навичок і вмінь, як вміння вирішувати проблеми, домовлятись, знаходити спільні рішення, взаємодіяти; навички орієнтації в просторі; мовлення: особливо, діалогічного (вчитися слухати інших тощо); логічне мислення та математичні навички (послідовність, орієнтація в просторі тощо); основи грамотності (знання літер); розвиток емоційного інтелекту.

День 5

Усе для творчості! Виготовлення комп’ютера з вторинних матеріалів

Діти зроблять собі комп’ютер і клавіатуру з матеріалів, що підлягають переробці. Для виготовлення монітора можна використати картонні коробки; клавіатуру можна зробити з лотка для яєць. Після цього на «клавіатуру» можна нанести літери й цифри, а на «екран» наклеїти картинку.

Фото: https://www.yaplakal.com/

Заохочуйте гру, пропонуючи дитині надсилати «повідомлення» друзям з нового «комп’ютера».

Таким способом можна побудувати будь-яку машину чи механізм і намалювати на ній «кнопки», що виконуватимуть різні команди.

Ці заняття сприяють розвитку таких навичок і вмінь, як дрібна моторика; мовлення (важливо, щоб дорослі демонстрували, як можна ставити запитання, і спонукали дитину це робити; також важливо спонукати дитину прогнозувати «А що ми робитимемо далі? Як ти гадаєш?»); сенсорні й математичні навички: колір, форма, розташування на площині тощо; розвиток емоційного інтелекту.

День 6

Музиканти: Як щодо домашнього концерту?

Для цього виду діяльності треба підготувати різноманітні каструлі, відерця, пластикові тарілки й контейнери, а також ложки. Разом з дитиною виберіть її улюблену пісню та перетворіть кухню на рок-сцену! Дотримуючись ритму пісні, дитина намагатиметься «зіграти» її на «інструментах», як учасник рок-гурту.

Фото: depositphotos.com

Для цієї вправи варто підібрати пісню, яку знають більшість малюків та їхніх батьків, зіграти її разом, а потім поділитися відеозаписом «концерту».

Це заняття сприяє розвитку таких навичок і вмінь, як слухове сприймання: різні звуки, їхня гучність тощо; дрібна моторика; мовлення, зокрема: відчуття ритму (ритмічний бік мовлення), розрізнення сили звуку, дзвінкі та глухі звуки; сенсорні й математичні навички: колір, форма, більше/менше тощо; критичне мислення; навички взаємодії в партнерстві з дорослим або іншою дитиною; вміння діяти разом; розвиток емоційного інтелекту.

День 7

«Банний день»: прання одягу, миття іграшок чи посуду з дитиною

Зберіть машинки, фігурки солдатиків, ляльок, дрібних звірят тощо й покладіть їх у раковину. Заповніть її мильною водою. Поряд підготуйте ємність з чистою водою для полоскання. «Викупайте» іграшки, сполосніть їх і висушіть рушником. Ця діяльність навчить вашого малюка певного порядку дій: з часом він має робити це самостійно під доглядом батьків.

Фото: pinimg.com

Дошкільнятам також можна показати, як прати шкарпетки й хусточки, а також сушити їх з використанням прищіпок.

Це заняття сприяє розвитку таких навичок і вмінь, як гігієнічні навички; творчість і креативність; велика та дрібна моторика; мовлення (формування вміння описувати процес дії, відповідаючи на запитання «Що ти робиш зараз? Для чого? Що можна зробити ще? та інші); вміння дотримуватися правил (послідовність дій, дотримання часових меж, гігієна) і робити вибір й аргументувати його; розвиток емоційного інтелекту.

День 8

Наведення ладу в домі

Батьки й піклувальники можуть скористатися цією нагодою, щоб навчити дитину базових життєвих навичок. Однією з таких навичок може бути акуратне складання випраного одягу. 

Фото: http://goodhouse.com.ua/

Інші ідеї: сортування іграшок (великі-маленькі, машинки, фігурки, ігри тощо); розкладання взуття в передпокої.

Це заняття сприяє розвитку таких навичок і вмінь, як навички самообслуговування; велика та дрібна моторика; мовлення, зокрема культури спілкування (вислуховування, говоріння по черзі); вміння зосереджуватися на досягненні очікуваного результату; розвиток емоційного інтелекту.

День 9

Ми не боїмося забруднитися! Ліплення з пластиліну

Малюки обожнюють ліпити щось із пластиліну і їм особливо приємно, коли ви долучаєтеся до них. Діти справді можуть проявити свою творчість, але іншими плюсами таких ігор є зміцнення рук і розвиток дрібної моторики.

Це заняття сприяє розвитку творчості та креативності; навичок дослідницької діяльності, адже використовуючи пластилін чи тісто для ліплення можна досліджувати/аналізувати/прогнозувати. Наприклад, що буде з тістом, якщо додати більше води? Уміння дотримуватися правил (послідовність дій); розвиток дрібної моторики; мовлення, зокрема формування вміння описувати процес дії, відповідаючи на запитання «Що ти/ми робиш/робимо зараз? Для чого? Що можна зробити ще? Як ти думаєш… та інші); розвитку емоційного інтелекту.

День 10

«Я бачу»

Гра «Я бачу» дозволяє дитині попрактикуватися в лічбі й мові. Гра має бути максимально простою: скажіть «Я бачу в цій кімнаті щось синє», а тоді запропонуйте дитині відгадати цей предмет. Дитина може поставити вам скільки завгодно уточнювальних питань, щоб врешті-решт знайти відповідь. Ви можете додати: «Я бачу щось невелике і кругле», «Я бачу щось м’яке й біле». На вулиці ця гра може стати ще веселішою, якщо ви скажете, наприклад, «Я бачу те, що рухається». Граючись зі старшими дітьми, можна сказати: «Я бачу щось, що починається на С».

Фото: fb.com

Цю гру можна ускладнити: знайти схожі предмети, більшого розміру або меншого. У грі «Таємнича коробочка» батьки або діти можуть по черзі в неї щось ховати. Той, хто тримає коробочку із схованою річчю (яку сам сховав), на запитання може лише відповідати «так» або «ні». Той, хто відгадує річ у коробочці, може ставити запитання, наприклад: їстівне, тверде, дерев’яне. Саму коробочку можна виготовити разом.

Активність сприяє розвитку логічного мислення; мовлення, особливо вміння формулювати/ставити запитання, обдумати їх; сенсорних і математичних навичок (колір, форма, орієнтація в просторі, відчуття на дотик); розвитку емоційного інтелекту.

День 11

Розвиток уяви. Уявіть, що проста картонна коробка може бути фортецею

Якщо у вас знайдеться картонна коробка, то це невичерпне джерело для творчості. Дивно, наскільки малюки полюбляють гратися з такими простими речами! Картонну коробку можна перетворити на маленьку фортецю або космічний корабель; її можна обмалювати чи обклеїти картинками, вирізаними зі старих журналів. Меж для фантазії не існує!

Будівництво фортеці

Її можна збудувати за допомогою простирадл, ковдр, подушок, стільців тощо. Не поспішайте: нехай головними «будівельниками» будуть діти. І найголовніше: фортеця має бути безпечною!

Така гра сприяє розвитку бережливого ставлення до середовища (сортування сміття, вторинне використання); творчості та креативності; дрібної моторики; дотримання позитивної поведінки (безпека, розуміння того, що поруч є інші); вміння співпрацювати з іншими дітьми або дорослими; мовлення.

День 12

Ігри з ліхтариком

За допомогою ліхтарика можна навчити дітей робити тіньові силуети різних тварин на стіні. Це заняття буде особливо цікавим, якщо одночасно з демонстрацією ви розкажете якусь історію. З ліхтариком можна грати й в інші ігри: чи зможе дитина дострибнути до плями світла від ліхтарика? Чи зможе вона дотягнутися до такої плями на стіні? Після таких вправ діти самі захочуть погратися з ліхтариком – звісно, не відмовляйте їм! Крім того, за допомогою ліхтарика дошкільнят чи старших дітей можна познайомити з азбукою Морзе й навіть влаштувати танцювально-світлову вечірку.

Фото: freepic.com

На прикладі цієї гри можна дати дитині елементарне розуміння того, як працює ліхтарик.

Це заняття сприяє розвитку математичних і сенсорних навичок: від чого залежить розмір плями/силуету (поняття ближче/далі); до плями на стіні можна доторкнутись і порівняти з розміром долоні тощо); орієнтації в просторі, керування власним тілом; великої та дрібної моторики; креативності.

День 13

Традиційні ігри (поширені у вашій країні)

Ще одним цікавим заняттям для батьків, піклувальників і дітей є народні або традиційні ігри. Незважаючи на свою видиму простоту, ці ігри допомагають стимулювати мозок дітей, а також їхнє фізичне здоров’я. Сьогодні діти можуть нічого не знати про ігри, в які свого часу гралися ви самі. Тому ця вимушена пауза – чудова можливість, щоб згадати своє дитинство разом з дітьми.

День 14

Юні математики

Для всіх, хто любить лічбу! Пропонуємо кілька веселих і простих математичних ігор, в які можна гратися вдома з дітьми. Якщо ви знаєте інші схожі ігри – поділіться з нами!

ЛІЧБА. Щоб навчити дитину рахувати й виконувати найпростіші математичні вправи, зробіть рахункові палички з китайських паличок, зубочисток чи соломинок.

ФОРМИ. Зробіть з паперу різні геометричні фігури (трикутники, кола, квадрати) різної величини. Запропонуйте дитині складати з них різні об’єкти: будинки, машини тощо.

Активність сприяє розвитку сенсорних і математичних навичок (колір, форма, об’єм, рахунок, більше/менше; розташування на площині, орієнтація у просторі); дрібної моторики; мовлення; розвитку емоційного інтелекту.

День 15

Батьки й діти можуть спільно створювати відеопроєкти: розповідати різні історії за допомогою дитячих малюнків. Батьки/піклувальники допомагають дитині зі «сценарієм» і «зйомками».

ЮНІСЕФ рекомендує батькам це цікаве заняття під час перерви в навчанні у зв’язку з карантином. Щоб створити мінівідео, виконайте три прості кроки:
💙 Крок 1: Обговоріть тему, яку дитина зможе намалювати: якусь повсякденну діяльність чи казку.
🎨 Крок 2: Намалюйте необхідні картинки з дитиною.
📹 Крок 3: Зніміть відео, що розкаже вашу історію.

Це заняття сприяє розвитку навичок взаємодії та співпраці для досягнення результату; творчості й креативності у створенні сюжету, зокрема послідовності викладання сюжету; мовлення (вербальне й невербальне) – брати на себе різні ролі, говорити різними голосами, інтонація, міміка, жести; математичних навичок (дотримання часових меж).

Додаткова інформація

Що нам говорить державний Базовий компонент дошкільної освіти

Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності: ігровій, руховій, природничій, предметній, образотворчій, музичній, театральній, літературній, сенсорно-пізнавальній і математичній, мовленнєвій, соціокультурній та інших і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе й довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Життєво компетентний дошкільник поводиться самостійно і конструктивно в різних соціальних і життєвих ситуаціях. Розвиненість і зрілість емоційних, когнітивних, вольових психічних процесів надає дитині якісно нові можливості прояву свого «Я» в усіх видах діяльності.

Основні типи діяльності

  • Ігрова
  • Комунікативна
  • Пізнавально-дослідницька
  • Здоров’язберігальна
  • Мовленнєва
  • Господарсько-побутова
  • Художньо-естетична